Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

У Добровеличківській ДПІ проведено сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему «Застосування РРО та/або ПРРО. Актуальні питання» 

опубліковано 28 листопада 2023 о 09:37

З метою підвищення податкової культури громадян та роз’яснення окремих положень законодавства начальником Добровеличківської ДПІ Сергієм Поліщуком проведено сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему «Застосування РРО та/або ПРРО. Актуальні питання» 

Основними питаннями, які було обговорювалися та на які було надано відповіді під час сеансу телефонного зв’язку були:

Суб’єкт господарювання, який має намір зареєструвати програмний реєстратор розрахункових операцій (далі – ПРРО), повинен перебувати на обліку в контролюючому органі. Також на обліку має перебувати його господарська одиниця, де буде використовуватись ПРРО, про яку суб’єкт господарювання повідомляє контролюючий орган відповідно до вимог п. 63.3 ст. 63 Податкового кодексу України (повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП).

Реєстрація ПРРО здійснюється на підставі Заяви про реєстрацію програмного реєстратора розрахункових операцій за формою № 1-ПРРО (J/F 1316604), що подається у електронній формі за основним місцем обліку суб’єкта господарювання як платника податків через Електронний кабінет (портальне рішення для користувачів або програмного інтерфейсу (АРІ)) або засобами телекомунікацій.

Після включення ПРРО до реєстру програмних реєстраторів розрахункових операцій такий ПРРО може використовуватись суб’єктом господарювання.

Про сертифікати електронних підписів та/або печаток, що використовуються такими ПРРО, суб’єкт господарювання повідомляє шляхом подання в електронній формі повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованих/удосконалених сертифікатів відкритих ключів, які застосовуються в ПРРО, за формою № 5-ПРРО (J/F1391802).

Повідомлено платникам, що оскільки пункти 6 та 7 розділу ІІ Положення № 148 визначають обмеження лише для готівкових розрахунків, то суб’єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки у безготівковій формі за допомогою електронних платіжних засобів (POS-термінал, інтернет-еквайринг) протягом одного дня за одними або кількома платіжними документами з фізичними особами та фізичними – особами підприємцями без обмежень суми протягом одного дня. Було наголошено, що використання ПРРО при оптовій та/або роздрібній торгівлі пальним заборонено! Така діяльність проводиться виключно через належним чином зареєстровані РРО.

Піднімалися і інші питання, а саме:

функціонування Електронного кабінету та подачі податкової звітності засобами телекомунікаційного зв’язку та її переваги у застосуванні.

Було роз’янено в ході спілкування з платниками податків функціональність та простоту використання Електронного кабiнету.

У відкритій частині Електронного кабінету у розділі «Допомога» розміщено покрокову інструкцію щодо створення електронних документів за допомогою режиму «Введення звітності», а також є вся необхідна інформація для ефективного використання Електронного кабінету.

У приватній частині Електронного кабiнету залежно від типу платника (юридична особа, фізична особа – суб’єкт підприємницької діяльності, громадянин, посадова особа державного органу тощо) надається доступ до багатьох сервісів.

Для зручності користувачів в Електронному кабінеті реалізовано нові можливості.

Так, платники мають змогу:

подати повідомлення про використання Є-рахунку та отримати квитанції про включення платника до Реєстру платників, які використовують Є-рахунок;

отримати доступ до реєстру платників, які використовують Є-рахунок;

використовувати платіжні системи ГЕРЦ та Свіфт Гарант (крім існуючих);

отримати відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків в електронному вигляді, засвідчених кваліфікованою електронною печаткою ДПС;

реєстрації акцизних накладних/розрахунків та податкових накладних/розрахунків коригування до акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних за новими формами;

доповнити облікові дані інформацією про види діяльності (КВЕД).

Також розміщено актуальні інструкції про використання можливостей Е-кабінету.

Платникам податків детально було роз’яснено як можна швидко та доступно отримати ЕЦП через додаток Приват -24, або поновити ЕЦП та скористатися податковими електронними сервісами. Швидко та зручно подати звітність, переглянути нарахування та сплату в ІКП, сформувати акти звірки по платежах тощо.

- покладання обов’язку щодо  застосовування РРО/ПРРО

Так, на суб’єкта господарювання покладається обов’язок застосовувати РРО/ПРРО при здійсненні кожної розрахункової операції. 

Згідно з підпунктом 113.3 статі 113 Податкового кодексу України, у разі вчинення платником податків двох або більше порушень іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) застосовуються за кожне вчинене разове та триваюче порушення окремо. 

Вищезазначене узгоджується з судовою практикою Верховного Суду (постанова від 22.02.2022 у справі № 640/4426/19), оскільки продаж товару без застосування РРО та/або ПРРО не є триваючим порушенням, а невидача касового чеку, під час кожного продажу товару, визнається окремим порушенням, то наступне незастосування РРО та/або ПРРО при продажу товарів (наданні послуг) є окремим порушенням, тобто наступне незастосування РРО та/або ПРРО чи невидача чеку, буде вважатись повторним порушенням. 

При цьому кваліфікуючою ознакою такого правопорушення є повторність вчинення відповідного діяння, яке встановлюється у разі вчинення особою кількох правопорушень. 

Обов’язок використання РРО/ПРРО під час здійснення розрахункових операцій набрав чинності ще із 01.01.2022 року, але тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 року № 265/95-ВР (далі — Закон про РРО) не застосовують, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів (п. 12 розділ ІІ Закону про РРО).

Тож, використання РРО/ПРРО наразі є обовязковим для: 

- ФОП ІІ-ІV груп незалежно від виду діяльності та обсягу доходута ФОП на загальній системі оподаткування. 

Виняток становлять: 

- ФОП І групи; 

- ФОП, які приймають оплату виключно банківськими переказами на реквізити IBAN, E-banking; 

- ФОП ІІ-ІV груп, які здійснюють торгівлю на селі за умов коли річний обсяг доходу на один структурний підрозділ за рік не перевищує 1 млн грн; торгівля здійснюється не в одному торговельному об’єкті з підакцизними товарами; суб’єкт господарювання не здійснює дистанційну торгівлю товарами; орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про обов’язкове застосування РРО.

Суб’єкти господарювання, на яких поширюється дія Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», для здійснення розрахункових операцій в готівковій та/або безготівковій формі зобов’язані зареєструвати РРО або ПРРО в контролюючих органах. Також суб’єкт господарювання обирає самостійно – РРО чи ПРРО він буде застосовувати для проведення розрахункових операцій. Процедури реєстрації РРО/ПРРО врегульовані відповідними порядками, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 року № 547 «Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій». Ці процедури максимально спрощені, враховують специфіку роботи РРО та ПРРО і здійснюються за заявницьким принципом. Це програмне рішення розміщено у відкритому доступі на відповідних цифрових платформах. Версії програмного забезпечення для ПРРО від ДПС оновлюються. Вибір суб’єкта господарювання щодо застосування ним у своїй господарській діяльності безоплатного, комерційного чи власного ПРРО, або РРО, не обмежується. 

Добровеличківська ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області