Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Інтернет-конференція щодо нових правил застосування РРО підприємцями, що обрали спрощену систему оподаткування

опубліковано 07 квітня 2021 о 10:47

Сьогодні, 07 квітня, на інтрнет-порталі "Кіровоград-24" відбулася інтернет-конференція із заступником начальника Головного управління ДПС у Кіровоградській області Єгором Романюком щодо нових правил застосування РРО та програмних РРО підприємцями, що обрали спрощену систему оподаткування.

Пропонуємо для ознайомлення питання, що надійшли під час Інтернет-конференції, та відповіді на них.

1. Добридень! Чи є у вільному доступі реєстр ринків, які мають статус ринку і межі їх територій?

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Питання реєстру ринків, які мають статус ринку і межі їх територій не належить до компетенції ГУ ДПС в області.

Згідно п.44 ст.26 Закону України від 21.05.1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон №280) виключна компетенція сільських, селищних, міських рад включає встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

Відповідно до п.8 ст.30 Закону №280 До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація місцевих ринків, ярмарків, сприяння розвитку всіх форм торгівлі.

2. Де можна знайти визначення «торгівельного місця» в розумінні статті 294.1 ПКУ?

Відповідно до Наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, який зареєстрований в Міністерстві юстиції від 22.03.2002 року №288/6576 затверджені правила торгівлі на ринках, де є визначення «торгівельного місця», а саме:

Торговельне місце - площа, відведена для розміщення необхідного для торгівлі інвентарю (вагів, лотків тощо) та здійснення продажу продукції з прилавків (столів), транспортних засобів, причепів, візків (у тому числі ручних), у контейнерах, кіосках, палатках тощо. 

3. Доброго дня! Чи потрібно для Закону «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» у статті 10 «Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО» враховувати Постанову від 23.08.2000р. № 1336 «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України, зважаючи на те, що її статті протирічать або не відповідають діючому на 01.01.2021 року Податковому кодексу?»

Відповідно до п.п. 1 п.291.4 ст. 294 Податкового кодексу до першої групи належать фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року;(1002000,00 грн.)

Відповідно до п.296.10 ст. 296 Податкового кодексу реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку першої групи. 

Водночас ст.9 Закону України від 06.07.95р. №265/95-ВР «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі Закон про РРО), передбачено категорію суб’єктів господарювання яким реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій, та розрахункові книжки не застосовуються, (додається модуль 1.1).

Та ст.10 Закон про РРО визначені переліки категорій яким дозволяється не застосовувати РРО/ПРРО, але з обов’язковим використанням РК. (додається модуль 1.2).

4. Якщо ФОП 2 група має 2 приміщення: одне з них здає єдинщику, має у Свідоцтві ЄП відповідний КВЕД оренди. А інше приміщення здає як фізична особа. Чи має право ФОП на 2 групі здійснювати однакову діяльність і як ФОП зі сплатою єдиного податку, і одночасно як фізособа зі сплатою податків фізособи?

Відповідно до п.п.2 п.291.4 ст.291 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями (далі – Кодекс) до другої групи платників єдиного податку належать фізичні особи - підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:

не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;

обсяг доходу не перевищує 834 розміри мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Згідно п.п.291.5.3 п.291.5 ст.291 Кодексу не можуть бути платниками єдиного податку, зокрема, фізичні особи – підприємці (далі – ФОП), які надають в оренду:

- земельні ділянки, загальна площа яких перевищує 0,2 гектара

- житлові приміщення та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 100 квадратних метрів;

- нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 300 квадратних метрів.

Згідно із п.1 ст.320 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-ІV власник має право використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності, крім випадків, встановлених законом. Вказане положення також стосується використання майна, яке надається в оренду підприємцем на спрощеній системі оподаткування.

Таким чином, фізична особа, якій належить нерухоме майно (житлового або нежитлового призначення), загальна площа якого не перевищує норми, встановлені п.п.291.5.3 п.291.5 ст.291 Кодексу, не має права надавати одну частину нерухомого майна в оренду як фізична особа – не суб’єкт господарювання, а іншу частину як ФОП на спрощеній системі оподаткування.

Така фізична особа може надавати нерухоме майно (житлового або нежитлового призначення) в оренду як ФОП на спрощеній системі оподаткування або як фізична особа – не суб’єкт господарювання.

5. Вітаю! Я - легально оформлений ФОП і тепер зобов’язаний використовувати РРО у своїй господарській діяльності, проте поруч зі мною (наприклад, на ринку) працюють незареєстровані підприємці. Що Ви можете більш детально пояснити на цю тему? Чому правоохоронні органи і органи ДПС не перешкоджають такій діяльності?

Фізичні особи, які здійснювали підприємницьку діяльність без державної реєстрації, несуть відповідальність:

- за діяльність без державної реєстрації як ФОП або провадження незалежної професійної діяльності без взяття на податковий облік - штраф у розмірі 340 грн (п.117.1 ст.117 ПКУ);

- за неподання податкової звітності за періоди здійснення такої діяльності - штраф 340 грн, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання (п.120.1 ст.120 ПКУ);

- якщо за результатами перевірки контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання за відповідні звітні періоди - штраф в розмірі 25% суми визначеного податкового зобов'язання, незалежно від того, сплачувала така особа податок чи ні (ст.123 ПКУ);

- провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб'єкта господарювання або без подання повідомлення про початок здійснення господарської діяльності, якщо обов'язковість подання такого повідомлення передбачена законом, -   штраф від однієї тисячі до двох тисяч НМДГ (від 17 000 грн. до 34 000 грн) з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без такої (ст 164 КпАП);

- дії, передбачені частиною першою ст. 164 КУпАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке саме правопорушення, або пов'язані з отриманням доходу у великих розмірах (понад 17 000 грн),- штраф від двох тисяч до п'яти тисяч НМДГ  ( від 34 000 грн. до 85 000 грн.) з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення;

- неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов'язкову форму обліку, - попередження або штраф у розмірі від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 грн. до 136 грн.) ст. 164 прим. 1 КпАП.

Податковим кодексом ст. 80 п. 80.2 передбачено проведення фактичної перевірки може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав:

п.п. 80.2.2. у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;

п.п. 80.2.3. письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування.

Крім того, Законом України від 02 жовтня 1996 року №393/96-ВР «Про звернення громадян» передбачена процедура звернення до контролюючих органів з приводу надання такої інформації. Контролюючі органі зобов’язані розглянути такі звернення протягом встановленого терміну та надати відповідь. 

6. Доброго дня! Підкажіть, як здійснюється програмування найменування товарів (послуг) в ПРРО?

Програмування товарів/послуг в ПРРО здійснюється суб’єктом господарювання/оператором (касиром) самостійно шляхом додавання товарів/послуг або шляхом імпорту даних переліку (файлу у форматі CSV), який формується згідно з інструкцією користувача ПРРО.

7. Доброго дня! Яким чином для мене як суб’єкта господарювання підтверджуватиметься факт передачі даних від ПРРО до фіскального сервера?

Факт передачі реєстраційної заяви, повідомлень про виявлення несправності ПРРО, відкриття зміни, підтверджується отриманням відповідних квитанцій від фіскального сервера.

Передача розрахункового документа та фіскального звітного чека підтверджується отриманням фіскального номера, що присвоюється цим документам фіскальним сервером.

8. Вітаю! Чи реалізовано можливість перевірки чеків, що видаються ПРРО?

Доброго дня! Пошук чеків, виданих ПРРО, можна здійснити за посиланням: https://cabinet.tax.gov.ua/cashregs/check.

При цьому чеки, видані ПРРО в режимі онлайн, доступні для пошуку відразу після реєстрації їх на фіскальному сервері, тобто одразу після завершення розрахунку між покупцем і продавцем.

Чеки, видані ПРРО в режимі офлайн доступні для перегляду після того як вони будуть передані ПРРО до СОД РРО.

9. Добридень! Чи необхідно скасовувати апаратний РРО та реєструвати програмний?

Законодавчо не встановлено обмежень щодо використання суб’єктом господарювання наряду з апаратним програмного РРО.

Суб’єкт господарювання самостійно, виходячи з власних потреб, обирає вид РРО (програмний та/або апаратний) засобами якого має намір здійснювати реєстрацію розрахункових операцій відповідно до вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

У разі, якщо суб’єкт господарювання приймає рішення використовувати програмний РРО замість апаратного, реєстрацію апаратного РРО необхідно скасувати. 

10. Як зареєструвати касира для програмного РРО?

Реєстрація касира здійснюється шляхом подання повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа (форма J/F 1391801), що розміщена за посиланнями:

ftp://ftp.sta.gov.ua/reestr_form_zvitnyh_dokymentiv/j1391801.arj

ftp://ftp.sta.gov.ua/reestr_form_zvitnyh_dokymentiv/f1391801.arj

Повідомлення можна подати, використовуючи програмне забезпечення Електронного кабінету, або будь-яке інше програмне забезпечення, наявне у суб’єкта господарювання.