Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Про сплату рентних платежів та місцевих податків у відповідності до ЗУ № 466-ІХ спілкувалися під час «гарячої лінії»

опубліковано 25 серпня 2020 о 11:30

В Кропивницькому управлінні ГУ ДПС у Кіровоградській області був проведений сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія». На запитання платників стосовно рентних платежів та місцевих податків у відповідності до Закону України від 16.01.2020 № 466-ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» відповідала головний державний ревізор - інспектор відділу податків і зборів з юридичних осіб Кропивницького управління ГУ ДПС у Кіровоградській області Яна СОЛОВЙОВА.

Пропонуємо вашій увазі запитання, що обговорювались  під час «гарячої лінії» та надані на них роз’яснення:

 1. Рекомендації щодо особливостей адміністрування у 2020 році рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин?

Керуючись, зокрема нормами Закону України від 16 січня 2020 року № 466- ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466), який набрав чинності з 23.05.2020 р. та Листом ДПС України від 11.06.2020 р. № 9203/7/99-00-04-03-01-07 (далі – Лист № 9203) надала рекомендації щодо особливостей адміністрування у 2020 році рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (далі – Рентна плата).

Так, Законом № 466:

1. Викладено у новій редакції п.п. 252.4.1 п. 252.4 ст. 252 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) щодо переліку видів використання надр, при здійсненні яких не виникає об’єкт оподаткування Рентною платою.

Зокрема, встановлено, що виключення із об’єкту оподаткування Рентною платою поширюється виключно на корисні копалини, які видобуті домогосподарствами для забезпечення власних потреб. При цьому, незалежно від глибини гірничих виробок видобуті з них обсяги торфу та підземних вод включаються до об’єкту оподаткування Рентною платою.

2. Уточнено вимоги до обсягів газу (метану) дегазації вугільних родовищ, які не включаються до об’єкту оподаткування Рентною платою (п. 252.4.8 п. 252.4 ст. 252 ПКУ).

Зокрема, встановлено, що вказані обсяги газу (метану) дегазації вугільних родовищ не включаються до об’єкту оподаткування Рентною платою виключно у випадку, коли при провадженні господарської діяльності з видобування такого газу надрокористувач забезпечив дотримання умов провадження діяльності з видобування, які встановлені затвердженими при виконанні державної геолого-економічної експертизи кондиціями на мінеральну сировину ділянки надр, в межах якої здійснюється видобування.

3. Запроваджено систему варіативних ставок Рентної плати для руд заліза в залежності від середньої у звітному (податковому) періоді вартості руд із вмістом металу у 58 відсотків.

4. Ставку Рентної плати для чорних металів, кольорових та легувальних металів, крім руд заліза, встановлено у розмірі 6,25 відсотків вартості товарної продукції гірничого підприємства.

5. Ставку Рентної плати для залізної руди встановлено в таких розмірах:

- 12.00, якщо середня вартість залізної руди за індексом IODEX 58 % FECFRChina, що офіційно визначений світовим інформаційним агентством Platts, за податковий (звітний) період становить 70 і більше доларів США;

- 11.00 якщо середня вартість залізної руди за індексом IODEX 58 % FECFRChina, що офіційно визначений світовим інформаційним агентством Platts, за податковий (звітний) період становить менше 70 доларів США.

Також, інформація щодо застосування відповідної ставки для руд заліза розміщується центральним органом виконавчої влади, що реалізую державну податкову політику, до 10 числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом на своєму офіційному веб-сайті.

6. Уточнено умови застосування та величини коригуючих коефіцієнтів, які застосовуються при обчисленні податкових зобов’язань з Рентної плати:

а) коригування податкових зобов’язань на підставі виконання надрокористувачем, не раніше ніж за 5 років до дати обчислення податкових зобов’язань з Рентної плати, державної геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин здійснюється із застосуванням коефіцієнта 0,95 виключно у разі дотримання надрокористувачем умов провадження діяльності з видобування, які встановлені затвердженими у визначеному законодавством порядку кондиціями на мінеральну сировину ділянки надр, в межах якої здійснюється видобування. При цьому, припинено застосування коригуючого коефіцієнту на підставі виконання надрокористувачем державної геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин для таких видів корисних копалин, як: нафта та конденсат;

б) припинено застосування коефіцієнтів для обсягів корисних копалин, що видобуті на ділянках надр із запасами корисних копалин, які результатами державної геолого-економічної оцінки віднесено до категорії позабалансових для таких видів корисних копалин, як: нафта та конденсат.

7. Новою умовою доповнено порядок регулювання зменшення об’єкту оподаткування Рентною платою за видобування природного газу.

Зокрема, передбачено, що відповідний «Перелік та порядок визначення розмірів нормативних виробничо-технологічних витрат природного газу на технічні операції з видобування та підготовки до транспортування…» має бути затвердженим (встановленим) центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексах (станом на дату поширення інформаційного листа вказаним органом вважається Міністерство енергетики та захисту довкілля України (п. 1 Положення про Міністерство енергетики та захисту довкілля України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2015 року № 32, із змінами)).

Лист від 11.06.2020 р. № 9203/7/99-00-04-03-01-07 (далі – Лист № 9203) розміщено на офіційному веб-порталі ДПС України.

 2. Як змінилися ставки рентної плати для користування надрами для видобування корисних копалин?

Листом від 10.07.2020 р. № 11410/7/99-00-04-03-03-07 (розміщено на офіційному веб-порталі ДПС України) надано методичні рекомендації щодо декларування податкових зобов’язань з Рентної плати за ІІ квартал 2020 року.

З 23.05.2020 р. набрали чинності зміни, внесені Законом України від 16.01.2020 № 466-ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон), зокрема, у частині зміни критеріїв застосування ставок Рентної плати (п. 252.20 ст. 252 Кодексу), а також коригуючих коефіцієнтів до них та їх розміру (п. 252.22 ст. 252 Кодексу).

Зважаючи на те, що базовим звітним (податковим) періодом для Рентної плати є календарний квартал (п. 257.1 ст. 257 Кодексу), то декларування податкових зобов’язань з Рентної плати за ІІ квартал 2020 року слід здійснювати шляхом складання окремих додатків 1 до Податкової декларації з рентної плати, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 р. № 719, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України від 03.09.2015 р. № 1051/27496, у яких сума податкових зобов’язань з Рентної плати за кожним відповідним видом товарної продукції обчислюється:

- за період з 01.04.2020 р. по 22.05.2020 р. – за обсяг товарної продукції видобутої за такий період із застосуванням ставок Рентної плати та коефіцієнтів до них, що діяли до набрання чинності Законом;

- за період з 23.05.2020 р. по 30.06.2020 р. – за обсяг товарної продукції видобутої за такий період із застосуванням ставок Рентної плати та коефіцієнтів до них, що визначені Законом.

Разом з тим, звертаємо увагу, що умовою для застосування коефіцієнта у разі видобування запасів корисних копалин ділянки надр із дотримання кондицій мінеральної сировини ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення за рахунок власних коштів, встановлено виконання платником Рентної плати такої експертизи не раніше ніж за 5 років, а також змінено розмір такого коефіцієнта з 0,7 до 0,95.

 3. Як змінилися ставки рентної плати за користування радіочастотним ресурсом?

Згідно із п. 254.3 ст. 254 ПКУ об’єктом оподаткування рентною платою за користування радіочастотним ресурсом України є ширина смуги радіочастот, що визначається як частина смуги радіочастот загального користування у відповідному регіоні та зазначена в ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України або в дозволі на експлуатацію радіоелектронного засобу та випромінювального пристрою для технологічних користувачів та користувачів, які користуються радіочастотним ресурсом для розповсюдження телерадіопрограм.

Платники рентної плати обчислюють суму рентної плати виходячи з виду радіозв’язку, розміру встановлених ставок та ширини смуги радіочастот по кожному регіону окремо (п.п. 254.5.2 п. 254.5 ст. 254 ПКУ).

З 23.05.2020 р. набрали чинності зміни, внесені Законом № 466 щодо збільшення ставки Рентної плати в діапазонах 2300-2400 МГц, 2575-2610 МГц, 3400-3800 МГц для всіх видів радіозв’язку з 45,83 грн до 3 000 грн за 1 МГц смуги радіочастот, визначених п. 254.4 ст.254 ПКУ.

Тимчасово, включно до 31 грудня 2020 року, ставка рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України за види радіозв'язку, передбачені підпунктом 161 пункту 254.4 статті 254 ПКУ, встановлюється в розмірі 458,30 гривні на місяць за 1 мегагерц смуги радіочастот (підрозділ 9розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).

 4. Як змінилися ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів?

З 23 травня 2020 року набирають чинності зміни внесені Законом України від 16 січня 2020 року № 466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466) до пункту 256.3 ПКУ.

Зокрема, змінені ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів п. 256.3 ст. 256 ПКУ.

Законом № 466 оновлено п. 256.5 ст. 256 ПКУ, відповідно до якого ставки Рентної плати за заготівлю деревини застосовуються з урахуванням розподілу лісів за поясами (раніше було і за розрядами).

Законом № 466 також виключено норми пунктів 256.7 та 256.8 ст. 256 ПКУ.

Отже, для застосування порядку справляння Рентної плати податкові зобов’язання, розраховані за лісорубними та лісовими квитками, які виписані суб’єктами лісових відносин до 01.07.2020 р., залишаються без змін, а з набранням чинності Закону № 466 порядок справляння Рентної плати застосовується до виписаних лісорубних та лісових квитків з 01.07.2020 року.

5. Яких саме змін зазнали місцеві податки і збори?

Відповідно до Закону України від 16.01.2020 № 466-ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон№466), з 01 липня 2020 року:

збільшується податок для житлової нерухомості, загальна площа якої перевищує 300 квадратних метрів (для квартири) та/або 500 квадратних метрів (для будинку) – 25 000 грн. на рік за кожен такий об’єкт нерухомості;

– змінюються строки прийняття та оприлюднення органами місцевого самоврядування рішень про ставки місцевих податків, а також інформування контролюючих органів про прийняті рішення;

– контролюючі органи зобов’язуються інформувати органи місцевого самоврядування про стан розрахунків з місцевими бюджетами;

– встановлюється визначення «Доба» та «Розрахункова година» для визначення бази справляння туристичним збором.

– встановлюється можливість визначення податкових зобов'язань з плати за землю на підставі невнесених до державних реєстрів правовстановлюючих документів на земельні ділянки. Відповідно пункту 1 статті 286 у разі подання платником податку до контролюючого органу правовстановлюючих документів на земельну ділянку, відомості про яку відсутні у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, сплата податку фізичними та юридичними особами здійснюється на підставі поданих платником податку відомостей до отримання контролюючим органом інформації про перехід права власності на об’єкт оподаткування.

– уточнюється порядок нарахування та надсилання контролюючим органом фізичним особам сум плати за землю.

Спрощена система оподаткування:

- збільшення часу для подання платником єдиного податку третьої группи заяви про зміну ставки єдиного податку з 5 відс. на 3 відс., тобто за 10 днів до початку календарного кварталу, замість 15 днів.

- обмежується поширення пільг у вигляді земельного податкумна платників єдиного податку 1-3 груп при наданні нерухомого мвйна в оренду.

- встановлюється, що анулювання реєстрації платника єдиного податку можливе у разі наявності податкового боргу, який перевищує 1020 грн.