Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Інтернет-конференцію на тему: «Блокування податкових накладних»

опубліковано 03 травня 2024 о 11:36

2 травня в ГУ ДПС у Кіровоградській області проведено інтернет-конференцію на Інтернет-порталі «Кіровоград-24» із начальником управління виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС у Кіровоградській області Ігорем Лемехою щодо блокування податкових накладних.

Пропонуємо для ознайомлення відповіді на запитання, які надійшли у ході її проведення.

Питання 1. Які граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН в Єдиному реєстрі протягом воєнного стану?

Відповідь. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, – до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, – до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача – платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, – протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Питання 2. Який алгоритм подання скарги на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН?

Відповідь. Алгоритм подання письмових пояснень та копій документів платниками податку при подачі скарг на рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 № 1165 зі змінами. 

Звертаємо увагу, що згідно Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, скарга подається платником податку на додану вартість у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня. Тобто, протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків рішення, що оскаржується. 

Крім того, наголошуємо, не підлягають адміністративному оскарженню рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, оскаржені платником податку в судовому порядку. 

Також, нагадуємо скарга подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв'язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Міністерством фінансів України. 

Скарга підписується та подається особисто платником податку або його уповноваженим представником. Якщо скарга підписується та подається уповноваженим представником платника податку, до неї додається належним чином завірена копія документа, який засвідчує повноваження такого представника відповідно до законодавства. 

Питання 3. Які дані повинна містити скарга щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних?

Відповідь. Скарга повинна містити дані про: 

найменування або прізвище, ім'я та по батькові платника податку, який подає скаргу; 

індивідуальний податковий номер платника податку; 

податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта); 

номер та дату оскаржуваного рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; 

інформацію про причини незгоди платника податку з рішенням комісії регіонального рівня; 

відомості про оскарження рішення комісії регіонального рівня в судовому порядку; 

вимоги платника податку, який подає скаргу. 

Платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Питання 4. Які причини можуть бути при блокуванні податкових накладних?

Відповідь. Основними причинами блокування податкових накладних є: 

1) Відсутність товару(послуги), зазначеного в ПН, у Таблиці даних платника ПДВ як товару(послуги), що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару(послуги), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару(послуги) (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих ПН/РК, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару(послуги), зазначеного в ПН/РК, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС. 

2) Перебування суб’єкта господарювання в переліку платників податку, що відповідають критеріям ризиковості, затверджених постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165. 

Питання 5. Якщо Таблиця даних платника не врахована, що робити суб’єкту господарювання? 

Відповідь. Таблицю даних платника податку можна подавати декілька разів, обмежень немає. При цьому, для її врахування Комісією податкового органу необхідно усунути причини відмови, зазначені в попередньому рішенні.

Питання 6. Який механізм повідомлення платника податків про віднесення його до переліку ризикових? 

Відповідь. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. 

 Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через Електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. 

Питання 7. Чи зупиняється на період воєнного стану перебіг строку на подання повідомлення про надання пояснення при зупиненні реєстрації податкової накладної

Відповідь. Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зі змінами (далі – Порядок №520).

Відповідно до п. 4 Порядку №520 при зупиненні реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної (далі – ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі - Закон № 3219), який набрав чинності 01.08.2023, виключено норму пункту 102.9 статті 102 Податкового кодексу України (яким було зупинено перебіг строків, визначених ПКУ) (далі - Кодекс), та доповнено підпункт 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» положенням щодо встановлення терміну дії зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а саме до 01.08.2023.

Тобто починаючи з 01.08.2023 поновлено перебіг строків, визначених Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Пунктом 6 Порядку № 520 передбачено, що строки подання Пояснення -365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

З урахуванням зазначеного вище, для податкових накладних/розрахунків коригування, дата складання яких передує даті введення воєнного стану в Україні (до 24.02.2022) та реєстрацію яких зупинено, перебіг строку згідно з пунктом 6 Порядку № 520 починаючи з 01.08.2023 продовжується на ту кількість календарних днів, протягом яких платник податку мав право подати Пояснення станом на дату введення воєнного стану на території України.

Для податкових накладних/розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період дії воєнного стану в Україні (з 24.02.2022) та реєстрацію яких зупинено, відлік строку згідно з пунктом 6 Порядку № 520 починається з 01.08.2023 року.

Приклад 1. Якщо дата складання податкової накладної 10.01.2022 року, тоді залишок календарних днів, протягом яких платник податку може подати Пояснення починаючи з 01.08.2023 року, розраховується таким чином.

Від загального періоду згідно з п. 6 Порядку № 520 (365 днів) віднімаємо кількість календарних днів, що минули до дати введення воєнного стану (44 дні) та отримуємо період, протягом якого платник податку може подати Пояснення з 01.08.2023 року (321 календарний день).

Приклад 2. Якщо дата складання податкової накладної 15.06.2022 року, тоді залишок календарних днів, протягом яких платник може подати Пояснення починаючи з 01.08.2023 року, становить 365 календарних днів.