В приміщенні Гайворонського сектору обслуговування платників Голованівської ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області 11.08.2025 року завідувачем Гайворонського сектору обслуговування платників Голованівської ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області Євгенієм Сахно було проведено сеанс телефонного зв’язку «Гаряча лінія» на тему : «Податкова знижка для фізичних осіб ».
Наводимо кілька актуальних питань та відповідей на них, якими цікавились платники найчастіше:
1.Добрий день. Як мені отримати податкову знижку ?
Відповідь. Доброго дня! Податкова знижка надається у поточному році за наслідками попереднього звітного податкового року. Для цього необхідно включно до 31 грудня року, наступного за звітним, подати річну декларацію. У декларації вказуються, зокрема, підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум. Хочу зауважити, що якщо платник податку до кінця податкового року, наступного за звітним, не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься. Тобто, щоб отримати податкову знижку за навчання за 2024 рік, ви маєте подати декларацію включно до 31 грудня 2025 року, в якій відобразити такі витрати за 2024 рік, й держава компенсує вам частину витрат. Якщо ж ви не встигнете і таку декларацію подасте вже у 2025 році, вказавши витрати за 2024 рік, право на її отримання ви втрачаєте.
2.Добрий день. Які документи потрібні для оформлення податкової знижки за навчання
Відповідь. Доброго дня! Для оформлення податкової знижки на навчання потрібні такі документи:
- декларація про майновий стан і доходи;
- копія паспорта особи, яка подає декларацію;
- копія реєстраційного номера облікової картки платника податків особи, яка подає декларацію;
- копія паспорта/свідоцтва про народження здобувача освіти;
- довідка із закладу освіти про період навчання, кількість навчальних місяців, в звітному (календарному) році та суми сплачених коштів за вказаний період;
- копії квитанцій та/або платіжних доручень сплачених за навчання в звітному періоді;
- довідка про заробітну плату (форма – 3) за звітний період, з обов’язковим включенням сум податків, які утримуються із заробітної плати та суми пільги, якщо є;
- копія документу із зазначенням реквізитів для перерахування коштів;
- заява на перерахування коштів;
- копія договору про навчання у відповідному закладі освіти.
3.Добрий день. Як подати декларацію про майновий стан і доходи в електронному вигляді ?
Відповідь. Доброго дня! Перейдіть за посиланням Електронний кабінет платника (tax.gov.ua) та оберіть спосіб, за яким Ви увійдете в свій Кабінет або завантажте мобільний застосунок «Моя податкова». Алгоритм дій щодо подання зазначеної декларації такий: - оберіть подати декларацію про майновий стан і доходи; - вкажіть суму витрат відповідного виду; - зазначте реквізити банківського рахунку; - прикріпіть документи в електронному вигляді( додатки можуть бути подані як у pdf форматі або фото) - зберігайте, підписуйте і відправляйте.
4.Добрий день. Хто має право на отримання податкової знижки за користування іпотечним житловим кредитом?
Відповідь. Доброго дня! Отримати податкову знижку за користування іпотечним житловим кредитом можна за наявності наступних умов:
Користувач іпотечного житлового кредиту є громадянином України та не зареєстрований в органах ДФС як суб’єкт підприємницької діяльності.
Відповідно до пп. 166.4.1. п. 166.4. ст. 166 Податкового кодексу України податкова знижка може бути надана виключно резиденту, який має реєстраційний номер облікової картки платника податку, а так само резиденту - фізичній особі, яка через свої релігійні переконання відмовилась від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідний контролюючий орган і має про це відмітку у паспорті.
Відповідно до п. 175.1. ст. 175 Податкового кодексу України користувач іпотечного житлового кредиту має право на отримання податкової знижки, якщо за рахунок іпотечного житлового кредиту будується чи купується житловий будинок (квартира, кімната), визначений платником податку як основне місце його проживання (згідно з позначкою в паспорті про реєстрацію за місцезнаходженням такого житла).
Розмір річної заробітної плати (оподаткованого доходу) платника податків є вищим суми податкової знижки (враховується заробітна плата із вирахуваннями ЄСВ, обов’язкових страхових Накопичувального фонду та до недержавного пенсійного фонду).
Об’єкт іпотеки не було відчужено протягом звітного податкового року.
5.Добрий день. Ми юридична особа. Як отримайте кваліфіковані електронні довірчі послуги безкоштовно від ДПС?
Відповідь. Доброго дня! Для отримання кваліфікованих електронних довірчих послуг потрібно:
1. Ознайомитися з правилами та умовами надання послуг на вебсайті https://ca.tax.gov.ua у розділі «Отримання кваліфікованих електронних довірчих послуг».
2. Підготувати необхідні реєстраційні документи (список є на вебсайті).
3. Прийти до пункту реєстрації з оригіналами документів (адреси вказані в розділі «Контакти» на вебсайті). Якщо у вас є паспорт у «Дії» (версія 2.0+), можна пройти ідентифікацію через смартфон за допомогою функції «Шеринг».
4. Взяти з собою носій інформації для збереження особистого ключа (захищений носій ключової інформації, з’ємний флеш-носій тощо).
Зверніть увагу! У пункті реєстрації не надають послуги копіювання, друку чи заповнення документів, а також не здійснюють продаж і не видають носії для ключів.
Оновити сертифікат можна самостійно всього за кілька хвилин через сервіс (дистанційного) повторного формування сертифікатів за електронним запитом. Дистанційно сформувати нові сертифікати зможуть лише ті користувачі, які мають:
- чинні сертифікати (наприклад до закінчення строку чинності сертифікатів залишилося декілька днів);
- незмінні реєстраційні дані (ПІБ, адреса реєстрації місця проживання, код ЄДРПОУ організації тощо);
- особистий ключ, доступний лише користувачу та не є скомпрометованим. Новий ключ буде дійсним протягом 2 років.
6.Добрий день. Я хочу зареєструватися ФОП . За яких умов ФОП може бути платниками єдиного податку 1 – 3 груп?
Відповідь. Доброго дня! Порядок перебування ФОП на спрощеній системі визначено статтею 291 Податкового кодексу України. Зупинимось на яки групи розподіл поділяються платники єдиного податку, а саме:
Перша група:
- ФОП без найманих працівників;
- здійснюють роздрібний продаж товарів на ринках та/або надають побутові послуги населенню;
- річний обсяг доходу – не більше 167 мінімальних зарплат (на 1 січня звітного року).
Друга група:
ФОП, які надають послуги (у тому числі побутові) населенню або платникам єдиного податку, займаються виробництвом чи продажем товарів, працюють у сфері ресторанного господарства:
- кількість найманих працівників – не більше 10 осіб одночасно або взагалі без найманих працівників;
- річний обсяг доходу – не більше 834 мінімальних зарплат (на 1 січня звітного року).
Винятки: ФОП, які надають посередницькі послуги з нерухомістю, надають доступ до Інтернету; займаються виробництвом, постачанням і продажем ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів/каміння.
Третя група:
- ФОП без обмеження щодо кількості найманих працівників;
- річний обсяг доходу – не перевищує 1 167 мінімальних зарплат (на 1 січня звітного року).
Хто не може бути платником єдиного податку?
Заборонена спрощена система для ФОП, які здійснюють:
- діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор;
- обмін валют;
- виробництво та торгівлю підакцизними товарами (крім деяких винятків);
- видобуток корисних копалин, дорогоцінних металів і каміння;
- фінансове посередництво (за винятком страхових агентів та окремих спеціалістів, визначених законом);
- надання поштових і телекомунікаційних послуг (окрім кур’єрських);
- продаж предметів мистецтва, антикваріату, організацію аукціонів;
- організацію гастрольних заходів;
- технічні випробування, дослідження, аудит;
- надання в оренду земельних ділянок понад 0,2 га, житлових приміщень понад 400 кв. м, нежитлових – понад 900 кв. м.
Також не можуть бути платником єдиного податку: банки, страхові компанії, ломбарди, кредитні спілки, інші фінансові установи, реєстратори цінних паперів, фізичні особи – нерезиденти, а також платники із податковим боргом (крім безнадійного податкового боргу, що виник внаслідок дії обставин непереборної сили).
На всі поставлені питання в ході «гарячої лінії» були надані роз’яснення в межах чинного законодавства.
Гайворонський сектор обслуговування платників Голованівської ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області