Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

У Гайворонському секторі обслуговування платників проведено сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Податкова знижка для фізичних осіб»

опубліковано 12 травня 2025 о 14:25

В приміщенні Гайворонського сектору обслуговування платників Голованівської ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області в.о. завідувача сектору Оксаною Карпенко було проведено сеанс телефонного зв’язку «Гаряча лінія» на тему: «Податкова знижка для фізичних осіб. Подання декларації про майновий стан і доходи для отримання податкової знижки через Електронний кабінет платника».

Наводимо кілька актуальних питань та відповідей на них, якими цікавились платники найчастіше:

1.Добрий день. Як надається податкова знижка?

Відповідь. Доброго дня! Податкова знижка надається у поточному році за наслідками попереднього звітного податкового року. Для цього необхідно включно до 31 грудня року, наступного за звітним,  подати річну декларацію. У декларації вказуються, зокрема, підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум. Хочу зауважити, що якщо платник податку до кінця податкового року, наступного за звітним, не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься. Тобто, щоб отримати податкову знижку за навчання за 2024 рік, ви маєте подати декларацію включно до 31 грудня 2025 року, в якій відобразити такі  витрати за 2024 рік, й держава компенсує вам частину витрат.

2.Добрий день.  Які документи потрібні для оформлення податкової знижки за навчання

Відповідь. Доброго дня! Для оформлення податкової знижки на навчання потрібні такі документи:

- декларація про майновий стан і доходи;

- копія паспорта особи, яка подає декларацію;

- копія реєстраційного номера облікової картки платника податків особи, яка подає декларацію;

- копія паспорта/свідоцтва про народження здобувача освіти;

- довідка із закладу освіти про період навчання, кількість навчальних місяців, в звітному (календарному) році та суми сплачених коштів за вказаний період;

- копії квитанцій та/або платіжних доручень сплачених за навчання в звітному періоді;

- довідка про заробітну плату (форма – 3) за звітний період, з обов’язковим включенням сум податків, які утримуються із заробітної плати та суми пільги, якщо є;

- копія документу із зазначенням реквізитів для перерахування коштів;

- заява на перерахування коштів;

- копія договору про навчання у відповідному закладі освіти. 

3. Добрий день.

Чи може громадянин подати декларацію про майновий стан і доходи по інтернету?

Відповідь. Доброго дня!

Так, звичайно. Громадяни можуть подати податкову декларацію про майновий стан і доходи зручно і просто через сервіс ДПС України «Електронний кабінет», вхід до якого здійснюється за посиланням https://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС (https://tax.gov.ua/). Доступ до приватної частини Електронного кабінету надається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного  підпису будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID), за допомогою Дія Підпис або «хмарного» кваліфікованого електронного підпису. Також подати декларацію про майновий стан і доходи для отримання податкової знижки можна за допомогою нового мобільного застосунку від ДПС  «Моя податкова». Завантажити застосунок «Моя податкова» можна в App Store або Google Play на будь-який пристрій, який підтримує операційні системи Android чи iOS із відповідними версіями. Необхідно перейти за посиланням Електронний кабінет платника (tax.gov.ua) та оберіть спосіб, за яким Ви увійдете в свій Кабінет або завантажте мобільний застосунок «Моя податкова». Алгоритм дій щодо подання зазначеної декларації такий: - оберіть подати декларацію про майновий стан і доходи; - вкажіть суму витрат відповідного виду; - зазначте реквізити банківського рахунку; - прикріпіть документи в електронному вигляді( додатки можуть бути подані як у pdf форматі або фото) - зберігайте, підписуйте і відправляйте.

4.Добрий день. Хто має право на отримання податкової знижки за користування іпотечним житловим кредитом?

Відповідь. Доброго дня! Отримати податкову знижку за користування іпотечним житловим кредитом можна за наявності наступних умов:

Користувач іпотечного житлового кредиту є громадянином України та не зареєстрований в органах ДФС як суб’єкт підприємницької діяльності.

Відповідно до пп. 166.4.1. п. 166.4. ст. 166 Податкового кодексу України податкова знижка може бути надана виключно резиденту, який має реєстраційний номер облікової картки платника податку, а так само резиденту - фізичній особі, яка через свої релігійні переконання відмовилась від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідний контролюючий орган і має про це відмітку у паспорті.

Відповідно до п. 175.1. ст. 175 Податкового кодексу України користувач іпотечного житлового кредиту має право на отримання податкової знижки, якщо за рахунок іпотечного житлового кредиту будується чи купується житловий будинок (квартира, кімната), визначений платником податку як основне місце його проживання (згідно з позначкою в паспорті про реєстрацію за місцезнаходженням такого житла).

Розмір річної заробітної плати (оподаткованого доходу) платника податків є вищим суми податкової знижки (враховується заробітна плата із вирахуваннями ЄСВ, обов’язкових страхових Накопичувального фонду та до недержавного пенсійного фонду).

Об’єкт іпотеки не було відчужено протягом звітного податкового року.

5.Добрий день. Які документи необхідні для отримання податкової знижки за користування іпотечним житловим кредитом?

Відповідь. Доброго дня! Для отримання податкової знижки необхідно подати до органу державної фіскальної служби наступні документи:

Копію паспорта платника податків з позначкою про реєстрацію за місцезнаходженням житлового будинку (квартири, кімнати) щодо якого оформлено іпотечний житловий кредит

Копію довідки про присвоєння ідентифікаційного податкового номера (крім фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта)

Довідку про доходи за формою №3

Кредитний договір та нотаріально завірений договір іпотеки. У кредитному договорі обов’язково повинно зазначатись, що його видано на придбання (будівництво) житла. Позика повинна бути видана лише банком, а строк кредиту не повинен бути менше 5 років

Відповідні платіжні документи, в яких чітко визначено суму сплачених процентів за користування іпотечним кредитом та прізвище, ім’я, по-батькові платника податку як платника цих процентів (рахунок з печаткою про перерахування коштів через касу, платіжне доручення банку з відміткою про перерахування коштів)

Податкову декларацію про майновий стан і доходи.

Порядок заповнення та подання податкової декларації регулюється Інструкцією щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859. Декларацію необхідно подати до органу державної фіскальної служби за місцем реєстрації до 31 грудня року, наступного за звітним (тобто декларація про доходи за 2024 рік подається до 31 грудня 2025 року). Слід зазначити, що у разі якщо платник податку до кінця податкового року, наступного за звітним не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься.При цьому, за вибором платника декларація може бути подана в один із таких способів:

особисто або уповноваженою на це особою;

надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;

засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу.

На всі поставлені питання в ході «гарячої лінії» були надані роз’яснення в межах чинного законодавства.