Про отримання картки платника податків, проведення реєстрації, внесення змін або отримання відомостей з ДРФО – платників податків, в тому числі засобами телекомунікаційного зв’язку спілкувалися під час «гарячої лінії» в Кропивницькій ДПІ 24 березня 2025 року. На питання, які надійшли під час сеансу телефонного зв’язку «гарячої лінії», відповідала начальник відділу обліку платників, об’єктів оподаткування та ведення реєстрів Кропивницької ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області Аліна Тірошко.
Пропонуємо Вашій увазі найактуальніші, які цікавили платників цього тижня.
Чи потрібно подати заяву з оновленою інформацією щодо місця проживання ФО, якщо відбулось перейменування назви міста, вулиці тощо?
Так, потрібно подати до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання), а у разі зміни місця проживання – до контролюючого органу за новим місцем проживання або до будь-якого контролюючого органу, якщо до документа, що посвідчує особу, внесено відомості про зміну нумерації будинків, перейменування вулиць (проспектів, бульварів, площ, провулків, кварталів тощо), а також у разі отримання витягу із реєстру територіальної громади.
Який алгоритм дій для подання через Електронний кабінет Облікової картки за ф. № 1ДР та Заяви за формою № 5ДР?
1.Увійти до Електронного кабінету за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua, також через офіційний вебпортал ДПС.
2. Обрати меню «ЕК для громадян», розділ «Облікова картка (1ДР)» або «Заява про внесення змін до ДРФО (5ДР)», натиснути кнопку «Створити».
Запропоновані форми Облікової картки за ф. № 1ДР та Заяви за ф. № 5ДР заповнюються шляхом вибору потрібної назви із запропонованого списку.
Для приєднання до Облікової картки за ф. № 1ДР або Заяви за ф. № 5ДР сканованих копій документів, що посвідчують особу та інших документів, які підтверджують зміни облікових даних, платнику податків необхідно використати закладку «4. Додати копії документів». В полі «Назва документу» вибирається із переліку документ, який необхідно приєднати в полі «Файл документу».
3. Для збереження Облікової картки за ф. № 1ДР або Заяви за ф. № 5ДР необхідно натиснути кнопку «Зберегти», підписується сформований документ кваліфікованим електронним підписом та направляється до контролюючого органу.
4. Натиснути кнопку «Відправити».
Чи може ФО – громадянин України під час звернення до органу ДПС з метою подання заяв пред’являти через портал Дія е-документи що посвідчують особу (е-паспорт, е-свідоцтво про народження) та е-витяг про задеклароване місце проживання?
Фізична особа – платник податків може подавати дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі – реєстраційний номер), зокрема, як внесені до е-паспорта, е-паспорта для виїзду за кордон, е-свідоцтва про народження, так і окремо, як електронну копію документа, що засвідчує реєстрацію такої особи в ДРФО засобами Порталу Дія, у тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія, за умови здійснення перевірки відповідності та підтвердження таких реєстраційних даних.
Перевірка відповідності та підтвердження даних про реєстраційний номер реєстраційним даним особи, внесеним до ДРФО, здійснюється Порталом Дія шляхом інформаційної взаємодії з ДРФО, з урахуванням вимог законодавства з питань захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах (п. 11 розд. IІІ Положення № 822).
Таким чином, фізична особа – громадянин України при зверненні до центрів обслуговування платників (далі – ЦОП) за допомогою електронного пристрою (наприклад, смартфон), в якому встановлений мобільний додаток Портал Дія та активований електронний підпис, може отримати адміністративні послуги, пред’явивши цифрові документи (е-паспорт, е-свідоцтво про народження та е-витяг про задеклароване місце проживання) та надавши доступ до цих документів працівникам контролюючого органу.
Для валідації та шерінгу документів, тобто для перегляду/отримання/збереження/друку необхідно, щоб фізична особа, яка звернулась за отриманням адміністративної послуги до ЦОПу, згенерувала у мобільному додатку Портал Дія коди для перевірки. Коди не містять ніякої персональної інформації, є одноразовими і дійсними лише протягом 3 хвилин.
Фізичній особі в мобільний додаток Портал Дія, в порядку взаємодії сайтів Портал Дія та ДПС , буде надіслано повідомлення щодо згоди на передачу цифрової копії е-документа. Після чого особа має підтвердити передачу даних про себе до ДПС.
Посадові особи ЦОП, за згодою користувачів Порталу Дія, мають можливість роздрукувати електронну копію цифрового документа та надати адміністративні послуги на підставі роздрукованого е-документа.
Який алгоритм дій ФО – громадянина України у разі втрати (зіпсуття) РНОКПП (у тому числі якщо паспорт громадянина України також втрачено)?
1. Отримати у територіальному органі Державної міграційної служби України в установленому порядку новий паспорт громадянина України, замість втраченого або викраденого.
2. Подати заяву про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків за формою № 5ДР (далі – Заява за ф. № 5ДР) (додаток 12 до Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822) до контролюючого органу:
– за своєю податковою адресою;
– за новим місцем проживання або до будь-якого контролюючого органу у разі зміни місця проживання.
Для заповнення заяви за ф. № 5ДР використовуються дані паспорта та інших документів, які підтверджують зміни таких даних.
Пред’явити контролюючим органам паспорт та витяг з реєстру територіальної громади про задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) особи.
3. Документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, надається протягом трьох робочих днів з дня звернення фізичної особи.
Для отримання картки платника податків, що засвідчує присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків необхідно пред’явити паспорт контролюючому органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу.
Яким чином ФО – громадянин України, яка проживає або перебуває за кордоном, може отримати документ, що засвідчує реєстрацію у ДРФО – платників податків?
Громадяни України, які проживають або перебувають за кордоном та не можуть прибути до контролюючого органу в Україні, у разі необхідності реєстрації/внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – ДРФО) та/або отримання документа, що засвідчує реєстрацію фізичних осіб у ДРФО, можуть надіслати поштою на адресу Державної податкової служби України (м. Київ, Львівська площа, 8) облікову картку фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР (далі – Облікова картка за ф. № 1ДР)/заяву про внесення змін до Державного реєстру за формою № 5ДР (далі – Заява за ф. № 5ДР) та ксерокопію з чітким зображенням документа, що посвідчує особу. Підпис фізичної особи на Обліковій картці за ф. № 1ДР/Заяві за ф. 5ДР повинен бути засвідчені у встановленому законодавством порядку. При цьому документи, видані компетентними органами іноземної держави та складені іноземною мовою, повинні бути засвідчені в установленому законодавством України порядку та перекладені українською мовою, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
З якого віку громадянин України зобов’язаний отримати паспорт з метою самостійного отримання РНОКПП?
Відповідно до п. 70.5 ст. 70 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями та п. 1 розд. VII Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822 із змінами і доповненнями (далі – Положення № 822), фізична особа незалежно від віку (як резидент, так і нерезидент), яка не включена до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – ДРФО), зобов’язана особисто або через представника подати до контролюючого органу облікову картку фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР (додаток 2 до Положення № 822), яка є водночас заявою для реєстрації у ДРФО, та пред’явити документ, що посвідчує особу, який містить необхідні для реєстрації реквізити (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, місце народження, місце проживання (за наявності), громадянство).
Відповідно до ст. 21 Закону України від 20 листопада 2012 року № 5492-VI «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» із змінами та доповненнями, паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
Кожен громадянин України, який досяг чотирнадцятирічного віку, зобов’язаний отримати паспорт громадянина України.
Оформлення, видача, обмін паспорта громадянина України, його пересилання, вилучення, повернення державі та знищення здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Паспорт громадянина України виготовляється у формі картки, що містить безконтактний електронний носій.
Як та в який термін після подання податковим агентом Розрахунку (в т.ч. уточнюючого), ФО може отримати інформацію про відомості з ДРФО про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків?
Може отримати інформацію про відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків (далі – відомості з ДРФО) особисто або через представника шляхом подання заяви щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела/суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору за формою № 10ДР до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу.
Отримати відомості з ДРФО можна в один із таких способів:
в паперовій формі – шляхом звернення особисто або через представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу відповідно до вимог розділу Х Положення № 822;
в електронній формі – шляхом надсилання запиту через мобільний додаток «Моя податкова» (застосунок «Моя податкова» в App Store або Google Play) або засобами інформаційно-комунікаційної системи «Електронний кабінет» (cabinet.tax.gov.ua), або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг «Портал Дія» (diia.gov.ua).
Починаючи з 1 кварталу 1998 року відомості про доходи в електронній формі надаються за будь-які п’ять років до 01.01.2021 – поквартально, з 01.01.2021 – помісячно. Відомості за останній звітний період (місяць) надаються через 25 днів після його закінчення.