В приміщенні Гайворонського сектору обслуговування платників Голованівської ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області в.о. завідувача сектору Оксаною Карпенко було проведено сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Податкова знижка для фізичних осіб. Подання декларації про майновий стан і доходи для отримання податкової знижки через Електронний кабінет платника».
Наводимо кілька актуальних питань та відповідей на них, якими цікавились платники найчастіше:
1. Добрий день. Я втратив реєстраційний номер облікової картки яки мої дії?
Відповідь. Доброго дня!
Порядок присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків встановлено Положенням, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822. Зокрема, контролюючий орган видає документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків. У разі втрати документа, що засвідчує реєстрацію в ДРФО, фізичній особі необхідно подати Заяву за ф. №5ДР до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу або центру надання адміністративних послуг, пред’явити паспорт, та, у разі необхідності, витяг з реєстру територіальної громади про задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) особи. Відтак замість втраченого або викраденого документа, після встановлення факту видачі раніше такого документа особі, яка заявила про його втрату або викрадення, контролюючий орган оформляє та видає новий документ. Вам необхідно звернутися у Центр обслуговування платників.
2. Добрий день. Хто має право на податкову знижку?
Відповідь. Доброго дня! Податкова знижка для фізичних осіб, які не є суб'єктами господарювання, - документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів — фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати, у визначених законодавством випадках. Тобто, громадяни можуть повернути собі частину податку на доходи фізичних осіб, сплаченого ними із заробітної плати. Згідно зі статтею 166 податкового кодексу України, скористатися податковою знижкою мають право:
Резиденти України, громадяни України або особи з іноземним громадянством, які перебувають на території нашої країни більше, ніж 183 дні протягом усього року;
Особи, які понесли певні витрати, пов'язані з придбанням товарів, послуг або оплатою робіт резидента (фізичної або юридичної особи), що мають документально зафіксовані підтвердження. Якщо ви оплатили навчання своєї дитини в закордонний учбовий заклад, права на податкову знижку ви не маєте;
Особи, які отримують офіційну заробітну плату або працюють за договорами цивільно-правового характеру, які платять податок з доходів фізичних осіб. Якщо ви є фізичною особою підприємцем (ФОП), ви не маєте права на податкову знижку, оскільки не платите податок з доходів фізичних осіб.
3. Доброго дня! Хто може отримати податкову знижку за навчання?
Відповідь. Доброго дня! Право на податкову знижку за навчання мають здобувачі освіти, батьки здобувачів освіти або їх усиновлювачі, чоловік або дружина здобувача освіти, які є громадянами України та платниками податків. Особа, яка навчається в українському закладі дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти на контрактній формі навчання, або член його сім’ї першого ступеня споріднення, має право на певну компенсацію вартості таких освітніх послуг, тобто податкову знижку на навчання, якщо сплачувались кошти на користь цих закладів. Отримати податкову знижку може лише фізична особа, яка отримує офіційно заробітну плату і платить із неї загальнодержавний податок на доходи.
4. Добрий день. Як надається податкова знижка?
Відповідь. Доброго дня! Податкова знижка надається у поточному році за наслідками попереднього звітного податкового року. Для цього необхідно включно до 31 грудня року, наступного за звітним, подати річну декларацію. У декларації вказуються, зокрема, підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум. Хочу зауважити, що якщо платник податку до кінця податкового року, наступного за звітним, не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься. Тобто, щоб отримати податкову знижку за навчання за 2023 рік, ви маєте подати декларацію включно до 31 грудня 2024 року, в якій відобразити такі витрати за 2023 рік, й держава компенсує вам частину витрат. Якщо ж ви не встигнете і таку декларацію подасте вже у 2025 році, вказавши витрати за 2023 рік, право на її отримання ви втрачаєте.
5. Добрий день. Які документи потрібні для оформлення податкової знижки за навчання
Відповідь. Доброго дня! Для оформлення податкової знижки на навчання потрібні такі документи:
- декларація про майновий стан і доходи;
- копія паспорта особи, яка подає декларацію;
- копія реєстраційного номера облікової картки платника податків особи, яка подає декларацію;
- копія паспорта/свідоцтва про народження здобувача освіти;
- довідка із закладу освіти про період навчання, кількість навчальних місяців, в звітному (календарному) році та суми сплачених коштів за вказаний період;
- копії квитанцій та/або платіжних доручень сплачених за навчання в звітному періоді;
- довідка про заробітну плату (форма – 3) за звітний період, з обов’язковим включенням сум податків, які утримуються із заробітної плати та суми пільги, якщо є;
- копія документу із зазначенням реквізитів для перерахування коштів;
- заява на перерахування коштів;
- копія договору про навчання у відповідному закладі освіти.
6. Добрий день.
Чи може громадянин подати декларацію про майновий стан і доходи по інтернету?
Відповідь. Доброго дня!
Так, звичайно. Громадяни можуть подати податкову декларацію про майновий стан і доходи зручно і просто через сервіс ДПС України «Електронний кабінет», вхід до якого здійснюється за посиланням https://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС (https://tax.gov.ua/). Доступ до приватної частини Електронного кабінету надається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID), за допомогою Дія Підпис або «хмарного» кваліфікованого електронного підпису. Також подати декларацію про майновий стан і доходи для отримання податкової знижки можна за допомогою нового мобільного застосунку від ДПС «Моя податкова». Завантажити застосунок «Моя податкова» можна в App Store або Google Play на будь-який пристрій, який підтримує операційні системи Android чи iOS із відповідними версіями. Необхідно перейти за посиланням Електронний кабінет платника (tax.gov.ua) та оберіть спосіб, за яким Ви увійдете в свій Кабінет або завантажте мобільний застосунок «Моя податкова». Алгоритм дій щодо подання зазначеної декларації такий: - оберіть подати декларацію про майновий стан і доходи; - вкажіть суму витрат відповідного виду; - зазначте реквізити банківського рахунку; - прикріпіть документи в електронному вигляді( додатки можуть бути подані як у pdf форматі або фото) - зберігайте, підписуйте і відправляйте.
На всі поставлені питання в ході «гарячої лінії» були надані роз’яснення в межах чинного законодавства.