Про новації податкового законодавства розповіла на нещодавній зустрічі з платниками податків Гайворонщини говорила в.о. завідувача Гайворонського сектору обслуговування платників Голованівської ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області - Оксана Карпенко.
Зокрема, податківець розповіла що з 1 січня 2025 року розпочалось декларування доходів, отриманих фізичними особами у 2024 році. Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Усі громадяни щороку подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом. Розповіла про основні випадки подання податкової декларації про майновий стан і доходи та про категорію платників які зобов’язані подавати Декларацію та про способи подачі декларації. Кожен платник може обрати зручний для себе:
▪ особисто або уповноваженою особою;
▪ поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення не пізніше ніж за 5 днів до закінчення граничного строку подання;
▪ в електронній формі. До речі це найбільш зручна форма. Для цього потрібно лише мати кваліфікований електронний підпис (так званий електронний ключ) та доступ до мережі Інтернет.
Під час спілкуванні детальніше розглянули питання подання декларації в електронній формі, скориставшись приватною частиною Електронного кабінету. Так, у режимі «ЕК для громадян» електронний сервіс «Податкова декларація про майновий стан і доходи» дозволяє сформувати декларацію та подати її до контролюючого органу з копіями первинних документів, у т. ч. для використання права на податкову знижку. При складанні декларації в Електронному кабінеті платника здійснюється часткове автоматичне заповнення декларації на підставі облікових даних платника, відомостей про отримані доходи, наявних у Державному реєстрі фізичних осіб, та відомостей про об’єкти нерухомого чи рухомого майна. Використання цього електронного сервісу: ● скорочує час і витрати при поданні декларації; ● мінімізує помилки при заповненні декларації; ● надає можливість подання копій первинних документів, як додаток до декларації, в онлайн-режимі.
Сервіси ДПС дозволяють частково автоматично заповнювати декларації на підставі облікових даних платника, відомостей про отримані доходи, які є у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податку, та відомостей про об'єкти нерухомого чи рухомого майна. Це значно спростить процес.
Крім цього, було відмічено , що з 1 січня 2025 року в Україні змінилися правила сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ). Відповідні зміни передбачені Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» та застосовуються виключно до звітного (податкового) періоду – 2025 рік. Що змінилося? - Збільшено максимальну базу нарахування ЄСВ Вона становитиме 20 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом. - Зупинено норму щодо звільнення від сплати ЄСВ для деяких категорій платників: Фізичних осіб – підприємців; Осіб, які займаються незалежною професійною діяльністю; Членів фермерських господарств, якщо вони не застраховані на інших підставах. Вищевказані платники податків за 2025 рік мають сплатити ЄСВ за себе на загальних підставах. Скільки необхідно сплатити? ЄСВ залишиться на рівні 22 % від мінімальної зарплати. Наприклад: - 1760 грн. на місяць (22 % від 8000 грн. – розмір мінімальної зарплати); - 5280 грн. за квартал.
Торкнулись зміни і порядку нарахування мінімального податкового зобов’язання. Так, з 1 січня 2025 року, під час воєнного стану, платники єдиного податку ІІ, ІІІ та IV груп при розрахунку мінімального податкового зобов'язання (МПЗ) мають право включати суму сплаченого військового збору до загальної суми податків, зборів та витрат на оренду земельних ділянок, що враховуються при обчисленні МПЗ. Тобто, військовий збір буде враховуватись при обчисленні різниці між загальним МПЗ і сплаченими податками.
Було розглянуте питання стосовно звернення до якого органу ДПС необхідно звернутися платнику у разі незгоди з показниками нарахованих, сплачених, повернутих сум податків, зборів та єдиного внеску, а також надміру сплачених коштів та сум податкового боргу/заборгованості з єдиного внеску, відображеними в меню «Стан розрахунків з бюджетом» Електронного кабінету? Через меню «Заяви, запити для отримання інформації» в Електронному кабінеті платник податків може подати запит про отримання витягу щодо стану розрахунків з бюджетом та сплати єдиного внеску за даними органів ДПС з підписом посадової особи ДПС (форма F/J13002). Якщо запит стосується кількох років його потрібно подавати окремо за кожен рік, але не більше ніж за останні 5 років, відлік яких починається з року прийняття запиту. Відповідь на такі запити платник отримує не пізніше 2 робочих днів після прийняття запиту. У разі встановлення платником невідповідностей між показниками стану розрахунків з бюджетом і фондами за даними платника та даними податкового органу він може звернутися до органу ДПС за основним місцем обліку з письмовим зверненням. Звернення розглядаються у терміни, визначені чинним законодавством, зокрема, Законом України «Про звернення громадян»: - до одного місяця, якщо потрібне додаткове вивчення; - до 15 днів, якщо питання можна вирішити одразу.
Наприкінці зустрічі учасники обговорили проблемні питання, що виникають у підприємців під час ведення бізнесу.
Гайворонський сектор обслуговування платників Голованівської ДПІ