Навіщо взагалі запроваджувати в Україні повну фіскалізацію малого бізнесу, вимагати від платників єдиного податку використання касових апаратів?
Чи вигідне впровадження РРО/ПРРО і легальному бізнесу і пересічному громадянину?
Навіщо ФОПам касовий апарат “у смартфоні»?
На ці та інші питання начальник Устинівської ДПІ Головного управління ДПС у Кіровоградській області Тетяна ДУБЧЕНКО надала відповіді під час сеансу “гаряча лінія”.
З 1 січня 2022 року ФОПи 2-4 груп зобов’язані використовувати реєстратори розрахункових операцій (РРО). Поясність будь ласка навіщо взагалі потрібні РРО/ПРРО?
Для початку хочу акцентувати, що дійсно з 01 січня поточного року використання реєстраторів розрахункових операцій стало обов’язковим для ФОПів 2-4 груп. Поступовий перехід на обов’язкове застосування РРО було передбачено, ще з 1 січня 2021 року. Хочу нагадати, що законодавча база згідно якої ФОПи зобов’язані використовувати РРО при здійсненні господарської діяльності була прийнята ще у вересні 2019 року, а сам Закон про застосування реєстраторів розрахункових операцій діє в Україні з 1995 року. Але у зв’язку з внесеними змінами, фіскалізацію було перенесено ще на рік, тобто 2022-ий. На моє переконання, бізнесу цього разу дали більш ніж достатньо часу для підготовки та адаптації до нових правил. Яка різниця для підприємця, є реєстратор, чи ні? Чому підприємці з цього питання роблять таку проблему? Багато з них вже дотримуються норм чинного законодавства та встановили реєстратори. Реєстратор є, і він рахує, скільки підприємець отримав доходів. У чому тут проблема? Бізнес працює для того, щоб отримувати дохід, так? Єдине про офіційні (обраховані) доходи буде знати не лише підприємець, але й держава, оскільки наслідком будь-якого доходу є оподаткування. Ось саме для чого і потрібна фіскалізація.
У суспільстві шириться багато думок щодо впровадження РРО/ПРРО на ринку? Чи так це?
Ні. Неодноразово фахівцями податкової наголошувалося, що на підприємців, які торгують у роздріб на ринках, зобов’язання використовувати РРО не поширюється, як і на тих, хто надає побутові послуги населенню обсягом до мільйона гривень на рік при перебуванні ФОПу на першій групі спрощеної системи оподаткування. Маніпуляції цим призводять до зростання напруги у суспільстві.
ФОПи наголошують і на тому, що це додаткові витрати? Поясніть.
Ніхто ж не зобов'язує ФОПів 2-4 груп купувати лише механічні касові апарати і громіздкі принтери. Їх можна замінити програмою на комп’ютері, планшеті або навіть смартфоні – це так званий програмний РРО або ПРРО.
Сьогодні на ринку є вже великий вибір відповідних програм, як безкоштовних від податкової служби, так і альтернативних від комерційних розробників. Рекомендуємо скористатися відповідним ПРРО на вебпорталі податкової. Це просто, зручно та без додаткових витрат, що є важливо для підприємця.
Використання ПРРО має багато переваг. Наприклад, йому взагалі не потрібно сервісне обслуговування, сертифікація або проходження експертиз. Реєстрація та подальша робота відбуваються виключно в електронній формі, без контактів з податківцями. Друкувати паперові чеки також не потрібно, достатньо чеків електронних. Не потрібна і книга обліку розрахункових операцій.
Програмне забезпечення дозволить малому бізнесу поліпшити облік і контроль за своїми бізнес-процесами, інтегрувати онлайн - і оффлайн -торгівлю.
Навіть відсутність сталого інтернет - покриття не є перешкодою для використання ПРРО, що актуально для віддалених куточків області. Провести операцію за допомогою ПРРО можна навіть якщо інтернет раптом «впав» – дані автоматично відправляться на сервер податкової, коли з’єднання знову з’явиться.
Зрозуміло, що ми звикли, що будь-яка інновація, у тому числі і впровадження РРО/ПРРО з початку багатьма сприймалася насторожено. Але лише доки не стало ясно, що нічого страшного в їх використанні немає. Більш того, вони ще й здатні значно спростити ведення бізнесу. Підприємці, які вже розібралися у цьому питанні виступають за фіскалізацію.
Де детально вони можуть ознайомитися з усім обсягом, а головне точної інформації щодо питань РРО/ПРРО?
Безумовно в основі втілення якісних змін завжди лежить їх роз'яснення.
Звернувшись до податкових інспекцій суб’єкти господарювання отримають кваліфіковані практичні поради фахівців щодо встановлення та налагодження відповідного програмного забезпечення та зможуть безпосередньо в податковій завантажити ПРРО.
Варто взяти до уваги, що платники, які бажають встановити ПРРО обов’язково повинні мати електронні ключі та пристрій, на який встановлюється ПРРО – телефон/планшет з USB-шнуром до нього або ноутбук. Програми встановлюються на ОС Windows та Android.
Вся актуальна інформація є на вебпорталі Державної податкової служби України де можна ознайомитися з відповіддю на всі питання https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/
Також інформаційні матеріали стосовно ФОП, на яких з 01.01.2022 розповсюджується обовʼязок застосовувати РРО/ПРРО, – https://cutt.ly/VIcjaDz; інформаційні матеріали стосовно ФОП, на яких з 26.11.2021 розповсюджується обовʼязок ведення обліку товарних запасів (для тих хто повинен вести облік), – https://cutt.ly/rIcjho5; покрокова відеоінструкція щодо Порядку ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, відеоролик – https://cutt.ly/YIcjzxi.
Підсумовуючи зазначу, що понад усе – це формування податкової культури, в рамках якої кожен платник податків чітко зрозуміє суть та мету фіскалізації.
Устинівська ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області